Novetats Espai "COVID-19: situació sociolaboral" (i 26)

Aquí teniu el darrer Butlletí de novetats i actualitzacions de l'Espai COVID-19: situació sociolaboral abans de vacances: noves dades i nous articles i documents. Si voleu consultar tota la informació que conté cada apartat, cliqueu en el títol.

Bon estiu i tornem al setembre!

Enquesta de Població Activa (EPA)

“Caiguda de l’ocupació rècord en un segon trimestre (223.700 persones menys)”. Nota sobre els resultats de l'EPA. 2n trimestre 2020 - Observatori del Treball i Model Productiu (Darrera actualització 29/07)

"En el segon trimestre de 2020, l'hostaleria és l'activitat que perd més ocupació i la sanitat i serveis socials, la que més l'augmenta". Nota sobre els resultats de l'EPA a nivell sectorial. 2n trimestre 2020 - Observatori del Treball i Model Productiu (Darrera actualització 31/07)

Taules resum de resultats de l'EPA. 2n trimestre 2020 (Catalunya i províncies) - Observatori del Treball i Model Productiu (Darrera actualització 28/07)

Conjuntura econòmica i laboral

Comerç

"L'índex general de comerç al detall sense estacions de servei, a preus corrents, disminueix un 5,8% interanual a Catalunya al juny de 2020”. Índex de comerç al detall. Juny 2020 - Idescat (Darrera actualització 29/07)

"El comerç al detall presenta resultats negatius al juny (-5,4%) tot i millorar respecte a mesos anteriors”. Índex de comerç al detall. Juny 2020 - Observatori del Treball i Model Productiu (Darrera actualització 29/07)

Mercat laboral en temps de pandèmia. José Ignacio Conde-Ruiz, El País, 28/07/2020

Les dades d'ocupació i atur no reflecteixen el veritable drama del mercat laboral. Javier G. Jorrín, El Confidencial, 29/07/2020                                                                                                                                                                                                                                                                                    Condicions de vida

Evolució de la desigualtat en temps real i efectivitat de l’estat de benestar per a esmorteir l’impacte de la crisi (Informe complet). CaixaBank Research, juliol 2020

Informe de resultats del projecte portat a terme per l’Institute of Political Economy and Governance (IPEG) de la Universitat Pompeu Fabra, mitjançant tècniques de big data, per fer un seguiment de l’impacte que està tenint la crisi econòmica en els ingressos salarials dels treballadors, i en la desigualtat salarial en general, analitzant la seva situació abans i després del suport que proveeix el sector públic.

Segons l’informe, l’impacte de la crisi que estem vivint és tant fort que, només en els mesos d’abril i maig, ja es produeix un augment preocupant de la desigualtat, abans de considerar el suport de les ajudes públiques. Així mateix, els efectes de la crisi són molt diversos entre els diferents col·lectius de la població, sent els joves i els treballadors nascuts a l'estranger els que més l’estan patint. En aquest sentit, l’informe destaca el paper que està exercint el sector públic, esmorteint gran part de l'impacte de la crisi, encara que no de manera completa.