Fons Documental del Servei de Mercat de Treball. Novetats 1r semestre 2021

Us presentem les novetats bibliogràfiques incorporades aquest darrer semestre al Fons Documental del Servei de Mercat de Treball, un fons especialitzat en l'àmbit del mercat de treball i les polítiques d'ocupació. Els documents estan classificats segons l'àrea temàtica principal del seu contingut i, mitjançant l'enllaç "Accés al document", podreu accedir al web on es troben ubicats.

ARTICLES I PUBLICACIONS PERIÒDIQUES

Informe Infojobs – Esade 2020: Estado del mercado laboral en España. Barcelona: Infojobs / Esade, 2021

Aquest informe publicat examina la dinàmica del mercat de treball espanyol durant l'exercici anterior a partir de les dades oficials d'ocupació i de l'activitat d’empreses i candidats a la seva plataforma. Per sectors, la restauració i el turisme és el que registra el descens més fort, davant de l'evolució favorable que s'observa en l'àmbit de la sanitat. D'altra banda, el sector d'informàtica i telecomunicacions destaca per oferir les vacants amb un salari brut més elevat, a més de tenir el nivell de competència més baix. Les posicions de tele operador i de representant comercial han estat les més demandades per les empreses.

Presentación guía del mercado laboral 2021. Madrid: HAYS, 2021

La consultora de recursos humans Hays ha presentat un guia amb una anàlisi de les tendències del mercat laboral a Espanya. Segons la publicació, el 61% de les empreses a Espanya (64% a Catalunya) manifesta que ampliarà personal aquest any, amb expectatives de contractació més elevades en les telecomunicacions i Internet i en el sector farmacèutic. En referència als salaris, el 45% (43% a Catalunya) preveu incrementar-los, amb unes projeccions més favorables en el sector digital, en el bancari i en les activitats de màrqueting i vendes. L’informe també avalua la implantació del teletreball i alguns indicadors de satisfacció laboral.

Trabajos de mierda: una teoría. Barcelona: Ariel, 2018

L'autor fa una crítica social basant-se en centenars de testimonis de persones que van respondre a Twitter sobre diferents exemples de feines inútils. A partir d’aquí postula l'existència de feines sense sentit i n’analitza el seu dany social. També proposa la renda bàsica universal com a solució potencial.

El emprendimiento digital femenino en España: situación y prospección. Mujeres, tecnología y sociedad digital. Madrid: Instituto de las mujeres, 2021

La publicació investiga la realitat de les emprenedores digitals i fa una comparativa de les característiques econòmic-financeres entre les empreses fundades per dones i per homes. Detecta que durant els primers anys acostumen a tenir una rendibilitat similar, però els resultats financers de les primeres passa a ser inferior en els anys successius respecte de les liderades per homes a conseqüència de les dificultats d'accés a fonts de finançament. També proposa algunes actuacions per fomentar l'emprenedoria femenina, com la promoció de les disciplines tecnològiques entre les joves.

Un lugar de trabajo sostenible: hacia un modelo remoto y presencial.  Barcelona: IESE / Savills Aguirre Newman, 2021

Aquest estudi mostra que teletreballar entre 2 i 3 dies a la setmana incrementa fins a un 19% el rendiment i fins a un 18% la qualitat de la feina. La investigació té la finalitat d'avaluar els beneficis i els inconvenients del teletreball i del treball presencial. L'informe també destaca que el treball en remot disminueix l'estrès pels desplaçaments.

Informe d’aprofundiment de l’economia metropolitana: lideratge en femení. Barcelona: AMB, 2021

Aquest informe identifica les diferencies de lideratge entre homes i dones i suggereix que el lideratge femení podria crear un avantatge competitiu per fer front als desafiaments globals a què s’enfrontaran les organitzacions i la societat en un futur proper. En referència a la segregació laboral, el document proposa començar a treballar amb les noies en les primeres etapes acadèmiques per fomentar les trajectòries laborals relacionades amb les àrees de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM).

Green Deal. Reptes i oportunitats en la transició cap a un model socioeconòmic sostenible. Barcelona: Cercle d’economia, 2021

El Cercle d'Economia ha presentat un informe que aborda el procés de transformació necessari cap a un nou model socioeconòmic. El document inclou algunes recomanacions sobre els dos vectors de canvi principals, que es corresponen amb la transició justa i el futur de l'ocupació, i les finances sostenibles de l'altra. Pel que fa al mercat de treball, es posa en relleu la necessitat de fomentar l'ocupació verda i dels professionals d'aquest sector, d'impulsar els processos de perfeccionament d'habilitats i de l'aprenentatge permanent i d'adaptar l'oferta formativa actual al nou model productiu.

ARTICLES I PUBLICACIONS PERIÒDIQUES

Temas Laborales núm. 155/2020, pág. 13 – 39 – La digitalización como factor de fractura del Mercado de Trabajo

Consejo Andaluz de Relaciones Laborales

Sevilla, 2021

El monográfico del Mercado Laboral. Enero 2021. La crisis se ceba con los trabajadores poco formados que desempeñan ocupaciones básicas

Asempleo

Madrid, 2021

El efecto cicatriz de la precariedad laboral: ¿cómo afecta al futuro de la juventud en España?

Fundació ISEAK

Bilbao, 2021

L'ocupació temporal i l'autoocupació tenen efectes negatius en el benestar dels treballadors

Observatori Social de "la Caixa"

Metròpolis Barcelona. N.118 – Abril 2021. Els futurs del treball

Ajuntament de Barcelona

Barcelona, 2021

Treballar i estudiar alhora, influeix en l'ocupabilitat dels titulats?

Observatori Social de "la Caixa"

Papeles de Economía Española, nº 166: El capital humano en la economía digital

Madrid, 2020